تبلیغات
فعالیت های پرورشی دبیرستان خوارزمی ناحیه 5 اصفهان - فكر می‌كنید پیشرفت مطلوبی در مطالعه ندارید؟


Admin Logo
themebox Logo
تاریخ:سه شنبه 22 آذر 1390-11:43 ق.ظ

فكر می‌كنید پیشرفت مطلوبی در مطالعه ندارید؟

فكر می‌كنید پیشرفت مطلوبی ندارید؟

اول باید ببینید كه درست فكر می‌كنید یا نه؟ ملاك شما برای پیشرفت چیست؟ این ملاك تا چه حد عینی است؟ آیا اصلا ملاكی برای پیشرفت دارید یا فقط بر اساس مقایسه خود با دیگران، تصور می‌كنید كه پیشرفتتان خوب نیست؟
در هر حال اگر برای‌تان ثابت شد كه خوب پیشرفت نمی‌كنید، باید وضعیت را ارزیابی و تحلیل كنید.

ضعف درآمادگی‌های درسی

یك دلیل عدم پیشرفت می‌تواند ضعف پیش‌نیازها باشد. یادگیری‌های جدید بر پایه‌ی یادگیری‌های قبلی ساخته می‌شوند پس اگر در درس یا درس‌هایی ضعیف بوده‌اید و این ضعف را جبران نكرده‌اید، توقع نداشته باشید كه همه چیز خوب پیش برود، یا سطح توقعات خود را پایین بیاورید و یا به صورت جدی به دنبال رفع كمبود پیش‌نیازها باشید. فبلا به این نكته اشاره كرده‌ایم كه كلاس رفتن اكثر دانش‌آموزان با هدفمندی همراه نیست. دركلاس‌های تقویتی خصوصی و یا كنكور و تست -حتی اگرآموزش‌هاخوب باشند- تفاوت‌های فردی رعایت نمی‌شوند. تعداد زیادی در یك كلاس جمع می‌شوند. در این كلاس همه نوع دانش آموزی وجود دارد، ازضعیف تا قوی، ولی آموزش یكسان است دركلاس‌های كنكور، بیش‌تربرای تشریح مطالب، تست وتمرین و تكرار صرف می‌شود و دانش‌آموزانی كه ضعف‌های اساسی در پیش‌نیازها دارند، فرصتی برای

ترمیم این ضعف‌ها پیدا نمی‌كنند.

دانش‌آموزان می‌توانند از زمان و هزینه‌هایی كه صرف حضوردركلاس‌ها می‌كنند، به صورت منطقی‌تری استفاده نمایند.
اولا لزومی ندارد درهمه‌ی كلاس‌ها شركت كنید. بایدتشخیص دهید نیازواقعی ما چیست. یعنی در كدام دروس وضع پیش‌نیازهای‌تان خوب است اما نیاز به تمرین و تكرار دارید و در كدام دروس باید وقت‌تان را صرف جبران ضعف‌ها كنید.
ثانیا برای درس‌هایی كه ضعف دارید، به صورت انفرادی یاگروه‌های كوچك (حداكثر 4 نفری) از دبیرانی استفاده كنید كه توانایی تشخیص ضعف‌ها و جبران آنها را دارند. به عبارت سادهتر رفع اشكالی كار كنید. به جای این كه دبیر مربوط كلیه‌ی مطالب آن درس را آموزش دهد با هم، اما با وقت و دقت بیش‌تر به دنبال رفع اشكال باشید.
كلید: بدون جبران ضعف‌های پایه‌ای در درس‌ها، صحبت از پیشرفت تحصیلی معنایی ندارد.

ضعف درآمادگی‌های روانی

آمادگی‌های روانی (انگیزه‌ها) علی رغم نقش فوق‌العاده‌ای كه دارند كمتر مورد عنایت قرار می‌گیرند. در مورد انگیزه‌ها معمولا دو نوع اشكال وجود دارد:
بعضی‌ها انگیزه ندارند و یا انگیزه‌ی آنان كامل نیست. در این دسته، انگیزه‌ها دچار تغییرات و دگرگونی‌های زیاد است. زمانی ممكن است كاملا سر حال باشند و در آمادگی روانی در سطح بالایی به سر برند و زمانی هم هیچ حال وحوصله‌ای برای درس و كنكور ندارند. این كه چرا تعدادی از دانش‌آموزان انگیزه‌ی كافی ندارند و سطح انگیزه در آنان دائما بالا و پایین می‌رود، موضوعی است كه در فرصت دیگر بدان پرداخته خواهدشد.
برای آن كه میزان آمادگی‌های روانی خود را ارزیابی كنید به سؤالات زیر با بله و خیر پاسخ دهید:

آیا از درس خواندن لذت می‌برید؟

آیا تلاش شما بیش از آن كه برای خودتان باشد، برای جلب رضایت دیگران است؟
آیا برای شما دل كندن ازمحرك‌های خوشایند دیگر مثلا تفریح، تلویزیون، فوتبال و
. كار سختی است؟
آیا اهداف روشنی برای درس خواندن و كنكوردارید؟
آیا ازسر اجبار درس می‌خوانید و آیا از آمادگی‌های درسی لازم برخوردار هستید؟
بعضی ازدانش‌آموزان هم در مورد انگیزه‌های خود دچار اغراق وخودفریبی می‌شوند. متاسفانه گاه حتی مشاوران نیز متوجه نوع مشكل این دانش‌آموز نمی‌شوند. همان گونه كه كافی نبودن انگیزه مشكل‌ساز است، بزرگ‌نمایی در این باره هم موجب پوشیده‌ماندن واقعیت‌ها می‌شود.
این دسته ازدانش‌آموزان حتی اگرحركت خود را با شور و حرارت شروع كنند، معمولا درادامه دچار كندی می‌شوند. مشاوران باید به این دانش‌آموزان واقع‌گرایی و نحوه‌ی تقسیم انرژی روانی از ابتدا تا انتهای كار را آموزش دهند. دانش‌آموزی كه كار خود را با سر و صدا و صرف انرژی زیاد
شروع می‌كند، باید بداند كه احتمالا در ماه‌های بعد نخواهد توانست این روند را ادامه دهد، پس آهسته و پیوسته رفتن بهتر از تندرفتن است.
توصیه مفید برای این دانش‌آموزان استفاده از خدمات مشاوره‌ای است.
كلید: انگیزه‌های واقعی خود را بشناسید و هر چند وقت یك بار آن‌ها را مرور نمایید و در صورت لزوم اصلاح كنید.

ملاك‌های ارزیابی

عامل دیگر برای عدم پیشرفت مشخص نبودن ملاك‌های پیشرفت است. دانش‌آموزان در مورد پیشرفت یا عدم پیشرفت احساس كلی و مبهم دارند. مثلا اگر یك روز خوب درس خوانده‌باشند، آن را نشانه‌ی پیشرفت می‌دانند و یا اگر یكی دو روز فرصت مطالعه را از دست بدهند، فكر می‌كنند كه
خیلی عقب افتاده‌اند. اما در واقع هیچ یك از این موارد چیز خاصی را نشان نمی‌دهند. پس، پیشرفت باید ملاك مشخصی داشته‌باشد. این ملاك می‌تواند بر اساس زمان تعیین شود. مثلا مقدار زمان مطالعه‌ی مفید، در این صورت شما باید سعی كنید با یك برنامه‌ی تدریجی و منطقی ساعات مفید
خود را افزایش دهید.
یك ملاك دیگر بر اساس موضوعات درسی است. مثلا شما در محدوده‌ی یك ماهه تصمیم می‌گیرید كه 5 بحث ازفیزیك، 4 بحث ازشیمی، 6 بحث از ادبیات و
. را بخوانید و در ماه بعد موضوعات و مباحث دیگر را مطالعه كنید.
توصیه می‌شود ملاك‌های ارزیابی پیشرفت خود را به صورت جزیی مثلا روزانه و یا حتی هفتگی تعیین نكنید، چرا كه باعث دل‌سردی می‌شود. در این خصوص بهتر است كمی كلی عمل نمایید. ارزیابی روند پیشرفت در فرصت‌های دو هفته‌ای خوب است. همیشه به خودتان امید بدهید كه
می‌توانید بهتر از گذشته عمل كنید.
كلید: با تعیین ملاك‌های مشخص، كنترل روند پیشرفت خود را تسهیل كنید

نتیجه‌گیری:

بدون جبران ضعف‌های پایه‌ای در درس‌ها، صحبت از پیشرفت تحصیلی معنایی ندارد.
انگیزه‌های واقعی خود را بشناسید و هر چند وقت یك بارآنها را مرور نمایید و در صورت لزوم اصلاح كنید.
با تعیین ملاك‌های مشخص، كنترل روند پیشرفت خود را تسهیل كنید.
منبع: www.classkonkoor.com