تبلیغات
فعالیت های پرورشی دبیرستان خوارزمی ناحیه 5 اصفهان - مفید خواندن یعنی


Admin Logo
themebox Logo
تاریخ:دوشنبه 28 آذر 1390-11:42 ق.ظ

مفید خواندن یعنی

مفید خواندن یعنی طوری بخوانید كه پیام نویسنده را بدون صرف زمان زیاد، درك كنید. همچنین مفید خواندن، نوعی خواندن است كه به شما كمك می كند با استناد به متون و موارد مرتبط بدون زحمت زیاد چیزی را كه به دنبالش هستید درك كنید.
زمانی كه مقاله ای را می‌خوانید یا كلا منظورتان از خواندن درك عمومی مطلب است دقت كنید كه یادداشت برداری از مطالبی كه می‌خوانید رابطه مستقیمی با كیفیت درك مطلب دارد.
آیا تابه حال اتفاق افتاده كه متنی رو بخونید و بعدش متوجه بشید كه اصلا منظور نویسنده رو درك نكردید؟
آیا تابحال شده كه یه كوه از كتاب رو برای نوشتن یك مقاله بخونید ولی نهایتا نتونید به چیزی كه دنبالش بودید برسید؟
اگر هریك از موارد بالا را تجربه كرده اید، نشانگر این است كه شما بصورت مفید متن رو نخوندید. مفید خواندن با تعیین یك استراتژی متناسب با نوع متنی كه می‌خوانید شروع می‌شود. در تعیین این استراتژی هدف از خواندن و طبیعت نوشته خود كمك شایانی محسوب می‌شوند. اهداف یك مطالعه و كتاب خواندن می‌تواند شامل یكی از موارد زیر باشد:
جمع آوری اطلاعات برای نوشتن یك مقاله
یادگیری یك موضوع یا درك یك تئوری
آماده شدن برای یك امتحان
در هریك از موارد فوق، طبیعت كتابی كه می‌خواهید بخوانید به شما كمك خواهد كرد كه چطور بخوانید، استراتژی كه برای خواندن یك كتاب درسی لازم است، با استراتژی لازم برای خواندن یك رمان متفاوت است. لذا در زیر استراتژی های لازم برای خواندن دو نوع نوشته را ارایه می‌كنیم. امیدوارم مفید واقع شوند.

راهكارهای (استراتژی‌های) مطالعه‌ی متون آموزشی (آكادمیك):

ساختار و شیوه‌ی نگارش متون آموزشی معمولا بصورت رسمی و قانونمند می‌باشد. ابن متون می‌تونند شامل كتب معمولی یا جزوات اساتید باشند. برای درك یك مطلب از متون و نوشته های آكادمیك شما باید با استراتژی های مفید مطالعه این نوع متون آشنا باشید. این استراتژی ها می‌توانند شامل موارد زیر باشند:
۱- خواندن بخش مقدمه كتاب و پیدا كردن نقطه تز (
Thesis Point) و بررسی فهرست مطالب
۲- بررسی دقیق جملات موضوعی (
Topic Sentences). جملاتی كه معمولا دیدگاه كلی از نوع مطالب موجود در یك پاراگراف را ارایه می‌دهند.
حالا اینهایی كه در بالا اشاره شد یعنی چه؟

نقطه تز:

بخش مقدمه، جهت ارایه یك دیدگاه كلی از علت پدید آمدن كتاب ارایه می‌دهد. معمولا به عنوان نتیجه گیری این مقدمه و در پاراگرف آخر این بخش نقطه ای به نام نقطه تز (Thesis Ponit) وجود دارد. در این نقطه نویسنده مستقیما هدفش از نوشتن این كتاب را بیان می‌كند، پس با مطالعه دقیق این مقدمه می‌توانید چهارچوب كلی از علت پیدایش كتاب را در ذهن خود تداعی كنید.

جمله موضوعی:

بعد از این كه چهارچوب در ذهن شما نقش بست، باید تصویر داخل آن نیز در ذهن شما مجسم شود، پس شما باید شروع به خواندن كنید و ببینید كه نویسنده چطور از ایده خود دفاع می‌كند.
جملات موضوعی یا همان
Topic Sentence ها نقش مهم و كلیدی را در نقش بستن این تصویر ایفا می‌كنند، از آن جایی كه این جملات موضوعی طبق استاندارد همیشه در ابتدای پاراگراف ظاهر می‌شوند و موضوع كلی پاراگراف را در اختیار شما قرار می‌دهند. دقت كنید كه جملات موضوعی همواره نظریه‌ای یا موضوعی را بیان می‌كنند كه جملات دیگر پاراگراف یا آن را اثبات می‌كنند یا اطلاعات بیشتری راجع به آن در اختیار ما قرار می‌دهند. این جملات علاوه بر این كه در ابتدای جمله ظاهر می‌شوند، امكان دارد بعضی وقت ها هم در انتهای جمله یا در اواسط آن ظاهر شود.

راهكارهای مطالعه كتب معمولی:

زمانی كه یك كتاب معمولی و استاندارد مثل یك كتاب “پرستاری” مطالعه می‌كنید، با توجه به ساختار كلی كتاب می‌توانید از اطلاعات آن استفاده كنید. ساختارهای متفاوتی شامل:
تقسیم بندی كتاب به فصول مختلف
تقسیم بندی كتاب به بخش های مختلف
تقسیم بندی بخش های مختلف به زیر بخش های دیگر
یكی از بهترین روش‌ها برای استخراج مفاهیم و مطالب از زیر بخش‌ها استفاده از جملات موضوعی می‌باشد. دقت كنید كه اولین پاراگراف هر زیر بخش یك پاراگراف موضوعی بشمار می‌آید و ایده های كلی و عمومی آن زیر بخش را مطرح می‌كند. هم چنین پاراگراف آخر پاراگراف نتیجه گیری بحساب می‌آید كه می‌تواند شما را در دسته بندی اطلاعات كمك كند. پاراگراف های میانی یا مثال یا ایده های حمایت كننده از پاراگراف اول می‌باشند.